Friday 8 March 2013

Bad 5 --> Udara Di Sekaliling Kita --> Pencemaran Udara

Bad 5 -->  Udara Di Sekaliling Kita --> Pencemaran Udara

Semasa respirasi, kita menyedut udara untuk memperolehi oksigen. Apakah yang terjadi jika udara yang kita sedut mengandungi bahan pencemar. Bahan pencemar udara berasal daripada pelbagai sumber. Dua sumber utama iaitu kenderaan bermotor dan perindustrian. pencemaran udara boleh membawa kesan buruk kepada manusia dan alam sekitar. 
 Contoh Bhan Pencemar Udara --> Asap Dan Jelaga
                                                       Debu
                                                       Karbon Manoksida
                                                  Sulfur dioksida dan oksida nitrogen
                                                       Zarah-Zarah Pelumbun 
                                                       Klorofluorokarbon (CEC)                                                       Karbon Dioksida
Kesan Rumah Hijau



Pemanasan global merupakan satu fenomena pemerangkapan gas yang dikenali sebagai gas rumah hijau yang mana kumpulan gas ini menghalang dan memerangkap haba bumi daripada terbebas keluar ke angkasa. Sifat kumpulan gas ini ialah membenarkan bahangan matahari menembusinya tetapi menghalang pembebasan semula bahangan bumi ke atmosfera. Contoh gas rumah hijau ialah karbon dioksida, karbon monoksida, kloroflorokarbon (CFC), metana, nitrogen oksida dan lain-lain.

Kebiasaannya, fenomena pemanasan global dapat dirasai dengan lebih jelas di kawasan kutub utara dan selatan, kawasan pembangunan perindustrian, kawasan perbandaran dan banyak lagi tempat dunia. Pemanasan global berkaitan dengan peningkatan suhu dunia. Suhu bumi telah meningkat dua darjah dan kadarnya berbeza mengikut benua dan kawasan tertentu. Kajian mendapati kawasan Artik lebih pantas menjadi panas berbanding kawasan lain. Perubahan iklim biasanya berlaku dalam tempoh 10,000 tahun tetapi kini perubahan iklim berubah dalam tempoh 100 tahun sahaja, jarak hanya 2 generasi sahaja.

Lapisan ozon melindungi Bumi daripada sinar ultrungu
Letusan Gunung Berapi

Pembakaran Hutan





KESAN-KESAN PEMANASAN GLOBAL


Peningkatan suhu secara global sudah tentu akan mencairkan litupan salji dan glasier di kawasan-kawasan pergunungan dan kedua-dua kutub. sekiranya suhu dunia melebihi paras 5.8 drjah selsius, maka ais di kutub utara dan selatan akan mula cair hal ini akan mendatangkan impak yang negatif kepada kita semua. Seperti kejadian banjir besar terhadap negara-negara kepulauan contohnya Fiji dan Maldives serta negara-negara pada ketinggian yang rendah contohnya Belanda dan Bangladesh. Akibat pencairan ais yang menyebabkan kejadian banjir besar ini akan mengakibatkan kemusnahan bukan sahaja nyawa manusia dan harta benda akan musnah tetapi bekalan makanan seperti tanah-tanah pertanian yang subur akan turut termusnah.Hasilnya purata lautan akan mencecah sehingga 95 peratus, ini bermakna banyak kawasan daratan yang akan ditengelami oleh air. Penduduk dunia akan ramai yang mati. Contohnya 20 buah pulau di Indosesia di jangka akan tenggelam pada tahun 2030 akibat daripada pemanasan global yang melampaui.

Akibat daripada peningkatan suhu bumi yang terlampau, boleh mengakibatkan fenomena kemarau atau kekeringan sumber air permukaan bumi.Hal ini menyebabkan proses sejatan tidak mempunyai wap-wap air untuk membentuk awan yang tebal bagi menurunkan hujan. Seterusnya, Kadar hujan akan berkurangan, udara menjadi kering serta persekitaran menjadi panas. Dalam keadaan udara yang kering,ia memudahkan terbentuknya jerebu dan partikulat-partikulat terampai.Pemanasan global mengakibatkan peningkatan suhu di Lautan Pasifik. Hal ini mengubah pola tiupan angin lazim dari darat ke laut akibat perbezaan tekanan yang hebat. Kesannya angin kencang bertiup ke barat Pasifik menyebabkan cuaca panas dan angin lembab pula bertiup ke timur Pasifik menyebabkan kejadian ribut, banjir dan taufan.

Antara kesan lain pemanasan global adalah ia akan menjejaskan kesihatan penduduk di muka bumi. Hal ini kerana, bumi terdedah kepada pelbagai bahan-bahan tercemar seperti karbon monoksida,karbon dioksida,suflur dioksida dan sebagainya. Contoh penyakit yang disebabkan oleh peningkatan suhu ialah batuk kering,katarak kanser kulit,lelah dan sebagainya. Seterusnya,boleh mengakibatkan permasalahan pernafasan kerana pembebasan bahan-bahan tercemar mengakibatkan kekurangan oksigen dan udara yang segar. Kebanyakannya permasalahan ini terjadi di kawasan kota-kota besar dan di kawasan pembangunan seperti Kota New York, Kuala Lumpur, Beijing dan lain-lain kota-kota besar di dunia.

3 comments: